Kinderboekenweek 2009 Kinderboekenweek 2009

Kinderboekenweek 2012: Hallo wereld!

1. Betty en het thema van de Kinderboekenweek 2012

2. Hier vind je de link naar het gratis Hallo Wereldvriendenboekje voor het digibord voor de Kinderboekenweek 2012.

Dit is bladzijde 1 van:  Betty Sluyzer

Vandaag is het: 21 juni 2012

                            Verjaardag: 12 juli 1953 

???                   Ik ben: 58 jaar 

??            Beste vriend/vriendin: Freek (mijn man), Gieneke (beste vriendin) en Dino (onze kat)

 

3. Hier vind je de link naar de gratis digibordles Kinderboekenweek 2012

   

4. Extra tips en opdrachten bij de gratis digibordles Kinderboekenweek 2012 en de liedjes van de digibordles

    Billen Buikje Benen   Dans je mee?   Kleuren

5. Waar zitten je billen? Een doldwaze meedoevoorstelling voor peuters en kleuters

6. Een lijst van de boeken en liedjes van Betty Sluyzer die passen bij het thema Hallo wereld! en de Kinderboekenweek 2012

7. Alleen hier: een link naar het ingevulde Hallo Wereld vriendenboekje van Ruben.

____________________________________________

1. Betty en het thema van de Kinderboekenweek 2012

 

Het thema van de Kinderboekenweek 2012 is Hallo wereld!

Over kinderen en culturen van de hele wereld.

Over andere culturen en landen in verhalen en versjes en liedjes.

Over kinderen van de hele wereld in Nederland.

Hieronder zie je een paar plaatjes van kinderen die in mijn boeken voorkomen.

 

ill. Pauline Oud

Hier zie je Daa en Dee uit Billen Buikje Benen en Dansen Springen Buigen.

 ill. Mies van Hout

Hier zie je Bas en Marij uit Dierentuin, Dag Sint! Dag Piet!, Kinderboerderij, Het grote voorleesboek voor peuters en Het grote Kimioboek.

 ill. Anky Spoelstra

Hier zie je Kim en Tom uit Kim en Tom.

 

De Kinderboekenweek 2012 gaat ook over (het vechten tegen) vooroordelen over andere culturen.

 

Sommige verhalen van mij spelen zich af in andere landen met andere culturen.

ill. Pauline Oud   

Bobby en Gideon uit: De zwarte rotsen, een verhaal dat zich afspeelt op Aruba

 

In mijn boeken komen volwassenen, kinderen en dieren uit allerlei culturen en landen voor.

 

ill. Pauline Oud

Groep zeven uit De Klassenfoto

 

En over vechten tegen vooroordelen heb ik ook veel geschreven.

En ik heb er ook mee te maken.

 

VOOROORDELEN TEGEN KINDERBOEKENSCHRIJVERS

Ik ben schrijver van kinderboeken en kinderliedjes.

Vaak stellen mensen me dit soort vragen:

Wanneer ga je nu eens boeken voor volwassenen schrijven? (Zijn die meer waard dan?)

Maak je ook de tekeningen? (Nee, schrijven is net als tekenen een vak.)

Ik had nog nooit van je gehoord. (Maar nu wel.:-))

 

 

GELUKJES VOOR KINDERBOEKENSCHRIJVERS

Gelukkig hoor ik ook vaak: Maar uw boeken ken ik wel!

Of ze zeggen: O, bent u Betty Sluyzer?

Wat fijn om u te ontmoeten.

Uw boeken zijn de lievelingsboeken van onze kinderen.

Of: met uw boeken hebben onze kinderen leren praten.

Of: met uw boeken hebben onze kinderen leren lezen.

Of: met uw boeken zijn onze kinderen zindelijk geworden! :-)

 

 

VECHTEN TEGEN VOOROORDELEN

Mijn broer was doof.

En over doven hebben veel mensen rare vooroordelen.

Doven worden uitgescholden.

Mensen snappen niet dat doven hun eigen taal en cultuur hebben.

 

De BB-club (illustraties Pauline Oud).

 

Ik heb familie over de hele wereld met verschillende geloven en overtuigingen.

Over bijna elke cultuur worden rare grappen gemaakt.

En ik verzet me tegen stomme grappen en vooroordelen van domme mensen.

Die domme mensen komen vaak voor in mijn boeken.

 

 

BETTY EN ANDERE CULTUREN EN IN HET BUITENLAND

In heel veel dorpen en steden van Nederland ben ik al weleens geweest.

Om op te treden in een bibliotheek of op een school of peuterspeelzaal of kinderdagverblijf.

Ik ben natuurlijk al in veel landen op vakantie geweest.

Ook daar heb ik andere culturen kunnen opsnuiven.

En ik ben ook al op veel Nederlandse basisscholen in het buitenland geweest.

 

 

Hier zie je mij met leerlingen van het Lyce International, section Nerlandais vlakbij Parijs.

 

Scroll naar beneden naar 4.

Daar kun je meer boeken en liedjes van mij vinden die passen bij het thema van de Kinderboekenweek 2012.

 

2. Hier vind je de link naar het gratis Hallo Wereldvriendenboekje voor het digibord

 

Ik bedacht en schreef het gratis Hallo Wereldvriendenboekje voor het digibord speciaal voor de Kinderboekenweek 2012.

Zodat alle kinderen en volwassenen op een leuke manier kunnen kennismaken met andere landen en culturen via het zelf (op)schrijven van verhalen, versjes, liedjes, eten, kleding enzovoort.

 

HalloWereldvriendenboekje voor kinderen

Het Hallo Wereldvriendenboekje past bij het thema van de Kinderboekenweek 2012: Hallo wereld!

Het is natuurlijk ook goed bruikbaar tijdens andere lessen over (andere) culturen, talen en landen.

Het Hallo Wereldvriendenboekje is in eerste instantie bedoeld voor kinderen tussen 6 en 12 jaar.

Als u het samen met kleuters wilt invullen, kan dat natuurlijk ook.

 

Hallo Wereldvriendenboekje voor volwassenen

Na de vier bladzijden van het Hallo Wereldvriendenboekje vindt u vier bladzijden met Wereldvrienden.

Deze bladzijden kunnen ingevuld worden door volwassenen.

Door leerkrachten, ouders, grootouders, NT1-cursisten, NT2-cursisten enzovoort.

 

Handleiding

De gratis handleiding kunt u bij Betty opvragen door een mailtje te sturen naar info@bettysluyzer.nl.

 

                    Dit is bladzijde 1 van:  Betty Sluyzer

                   

                    Vandaag is het: 21 juni 2012

 

                       Verjaardag: 12 juli 1953 

 

???           Ik ben: 58 jaar 

               Ik ben geboren in: Amsterdam, Nederland

??                                     Beste vriend/vriendin: Freek (mijn man), Gieneke (beste vriendin) en Dino (onze kat)

        Lievelingskleren: Mijn Volendamse kleren voor de familiefoto uit 1957 en mijn danskleren uit 2003

             Betty en Bauke.jpg   

3. Hier vind je de link naar de gratis digibordles Kinderboekenweek 2012

 

4. Extra tips en opdrachten bij (mijn stukje van) de gratis digibordles en de liedjes van de digibordles

 

Extra opdrachten bij het versje uit het prentenboek Billen Buikje Benen

 

Extra opdracht:

Nadenken over je lichaam

In de Digibordles staat een versje uit het boek Billen Buikje Benen.

In het boek staan 8 spreads vol met versjes over (de functie van):

hoofd, haren, oren, mond, lippen, tong, tanden, vingers, handen, buik, navel, billen, benen, voeten, tenen.

Welke lichaamsdelen zie je op het omslag van het boek?

Hebben alle mensen en kinderen op de wereld dezelfde lichaamsdelen?

Zien ze er hetzelfde uit?

 

 

Extra opdracht:

Welke lichaamsdelen zie je allemaal op de blauwe kaart?

En welke zie je niet?

 

 

Extra opdrachten bij het liedje Billen Buikje Benen

 

Zing- en beweegopdracht:

Lees de tekst van het liedje voor en doe de bewegingen.

Eerst langzaam.

En steeds sneller.

Als iedereen het redelijk snel kan...

Beluister dan het liedje.

Zing het liedje mee.

Doe de bewegingen.

Zing en doe de bewegingen.

 

Tekst van het liedje Billen Buikje Benen

 

Billen, buikje, benen

Knien, voeten, tenen

Vingertjes en handen

Lippen, tong en tanden

 

Billen, buikje, benen

Knien, voeten, tenen

Haren, ogen, oren

Een neusje recht van voren

 

Billen, buikje, benen

Knien, voeten, tenen

Billen, buikje, benen

Knien, voeten, tenen

 

Beluister hier het liedje.

 

Billen Buikje Benen     

 

Spelen met je baby:

Beluister dit liedje terwijl u de baby verschoont of met hem speelt op bed of op een dikke slaapzak op de grond.

Leg de baby tussen uw benen, zodat u goed bij zijn lijfje kunt.

Leg je hand of je handen rustig op de plek die genoemd wordt.

Zorg dat het een prettig gevoel is voor de baby.

Je kunt het liedje ook goed gebruiken bij babymassage.

 

Bewegen met peuters en kleuters:

De laatste twee coupletten worden erg snel gezongen.

Dat vinden kinderen grappig.

Meestal kunnen alleen de oudste kleuters het zo snel.

Laat in ieder geval iedereen als eerste de billen en als laatste de neus aanwijzen.

 

Mogelijke bewegingen bij het liedje Billen Buikje Benen

Leg je handen op je billen, op je buik, op je benen.

Leg je handen op je knien, op je voeten, op je tenen.

Laat al je vingers zien.

Strek tien vingers.

Tuit je lippen, steek je tong uit.

Laat je tanden zien.

Pak met twee handen je haren vast, wijs naar je ogen, pak je oren beet.

Raak met een vinger je neus aan.

 

Poster

Van Billen Buikje Benen bestaat ook een leuke poster.

 

 

Op de achterkant staan tips voor verwerking.

Deze poster is geplastificeerd jarenlang te gebruiken.

Te koop in mijn Winkel.

 

Extra opdrachten bij het liedje Kleuren

 

Extra opdracht:

Nadenken en praten over kleuren

Iedereen lijkt op elkaar en is toch een beetje anders.

Elk mensenkind heeft een andere huidskleur.

Elk mensenkind heeft andere kleuren en kleren aan.

Kleuren is een dansbaar liedje over de kleuren rood, blauw, zwart en geel.

 

Extra opdracht:

Dingen zoeken bij de kleuren bruin en wit

In het versje in de digibordles gaat het over de kleur van iemands buik.

Ergens tussen bruin en wit.

Verzin nog meer dingen die die kleur hebben.

Wijs bruine en witte dingen in de klas aan.

 

Beluister hier het liedje Kleuren.

 

Kleuren

 

Hieronder staat de tekst van het liedje Kleuren

 

Kleuren kleuren, mooie kleuren

Wat zijn er veel kleuren

Kleuren kleuren, mooie kleuren

Heel erg veel

Vrolijke en saaie

Lelijke en fraaie

Lichte en zware

Gewone en rare

Kleuren kleuren, mooie kleuren

Wat zijn er veel kleuren

Kleuren kleuren, mooie kleuren

Heel erg veel

 

Rood rood rood

Is de kleur van vuur

Van voor het stoplicht stoppen

Van liefde, knus en warm

Van harten die snel kloppen

Rood rood rood

 

Blauw blauw blauw

Is de kleur van zee

Van hemel en van luchten

Van rustig, koel en kalm

Van hele diepe zuchten

Blauw blauw blauw

 

REFREIN

 

Zwart zwart zwart

Is de kleur van nacht

Van slapen en van sluipen

Van donker, stil en zacht

Van griezelen en kruipen

Zwart zwart zwart

 

Geel geel geel

Is de kleur van zon

Van aan de lente ruiken

Van vrolijk, licht en blij

En van een schattig kuiken

Geel geel geel

 

REFREIN

 

Extra opdracht:

Praten en verzinnen bij het liedje Kleuren

Praat met de kinderen over hun gevoel bij bepaalde kleuren.

In de coupletten wordt genoemd waar de kleuren bij horen.

Waarbij nog meer?

Wat is de lievelingskleur van de kind(eren)?

Waarom?

Praat ook over andere kleuren zoals roze, oranje, grijs en paars.

Welke dingen zijn roze?

Kun je een couplet maken bij roze?

 

Extra opdracht:

Uitbeelden, bewegen en dansen bij het liedje Kleuren

Je kunt het hele liedje uitbeelden.

Je kunt de rollen over de kinderen verdelen.

Je kunt ook iedereen alle handelingen uit laten voeren.

Lees de tekst van het liedje en beeld uit wat er gezongen wordt.

Alle eigen bewegingen zijn goed.

Verzin ook samen met de kinderen nog meer gevoelens en bewegingen bij elk van de kleuren.

 

Mogelijke handelingen bij het liedje Kleuren

Bij het refrein: laat alle kinderen een lap vasthouden met de kleur die hij of zij vrolijk of saai of lelijk of fraai enzovoort vindt.

Bij de coupletten: Luister naar het liedje en beeld uit wat er gezongen wordt.

 

Extra opdracht:

Zingen en bewegen bij het liedje Kleuren

Over de kleuren wit, bruin en groen heb ik ook coupletten gemaakt.

We hebben ze niet in het liedje gestopt, omdat het liedje anders te lang werd.

Je kunt de coupletten opzeggen of zingen op de wijs van het liedje Kleuren.

Hoe kun je bij deze kleuren bewegen?

Kun je nog meer dingen verzinnen die deze kleur hebben?

 

Wit wit wit

Is de kleur van schoon

Van engelen en feen

Van winter, koud en sneeuw

Van sleen met zijn tween

Wit wit wit

 

Bruin bruin bruin

Is de kleur van snoep

Van chocola en paarden

Van drollen op de stoep

Van modder en van aarde

Bruin bruin bruin

 

Groen groen groen

Is de kleur van gras

Van bladeren en bomen

Van kikkers in een plas

Die uit het water komen

Groen groen groen

 

Extra opdrachten bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland

 

Extra opdracht bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Zelfportret maken

Iedereen ziet er anders en toch hetzelfde uit.

Zet een kind met zijn gezicht voor een spiegel.

 

 

Klik op deze link om deze kleurplaat en de Lees- en Speelbrief bij Billen Buikje Benen te downloaden.

http://www.kimio.nl/downloads/leesbrief_billen_buikje_benen.pdf

 

Met vingerverf of met ander afwasbaar materiaal mag hij op de spiegel zijn gezicht (ogen, neus en mond) naverven.

Daarna drukt u een vel papier tegen de spiegel aan en hop het kind heeft een zelfportret gemaakt.

Maak de spiegel weer schoon.

Nu is de volgende aan de beurt.

___________________

 

Extra opdracht bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Hele lichaam tekenen

Iedereen ziet er anders en toch hetzelfde uit.

Leg een rol behangpapier op de grond.

Trek een strook uit, groter dan een kind.

Laat een kindje op de grond liggen op zijn rug.

Teken de omtrek van het kind met een dikke stift.

Knip de rol op maat af.

Schrijf de naam van het kind erbij.

Hij kan zichzelf nu

-verder aankleden

-versieren met de kleren:

-die het nu aanheeft

-met kleding uit het land van herkomst.

___________________

 

Extra opdracht bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Verkleedfeest met kleren uit alle landen van de wereld

Iedereen ziet er anders en toch hetzelfde uit.

De kinderen mogen in de Kinderboekenweek naar school komen in de kleding die past bij het land/de stad/het dorp van herkomst (van de ouders).

Gebruik bij deze activiteit mijn boeken over kleding:

 

Nieuwe kleertjes voor Boelie Beer (voor babys en peuters)

 

Tik tik wie ben ik? (voor kleuters)

 

Het kleurenboek van Max en Kaatje (voor kleuters en groep 3)

___________________

 

Extra opdrachten bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Spullen uit alle landen van de wereld

Kijk eens om je heen.

Thuis of in de klas.

Wat komt er echt uit Nederland?

 

Kijk in een boek.

Waar is het gedrukt?

 

Kijk in de labels van je kleren.

Waar is het kledingstuk gemaakt?

 

Kijk op de computer.

Waar is de computer gemaakt?

 

Kijk onderop een pan.

Welk merk staat erop?

Kun je uitvinden waar de pan gemaakt is?

Of uit welk land het merk komt?

 

Welke merken auto's komen uit welke landen?

Het automerk Opel komt uit Duitsland.

Maar worden alle Opels in Duitsland gemaakt?

___________________

 

Extra opdracht bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Nadenken, vergelijken en beschrijven in woorden

Iedereen ziet er anders en toch hetzelfde uit.

Kijk naar de tekeningen.

 

 

      

Illustratie: Pauline Oud                                                                               Illustratie: Leen Van Durme

 

Vergelijk de twee apen.

Zien ze er hetzelfde uit?

Wat is er hetzelfde?

En wat is er anders?

___________________

 

 

Daa en Dee. Illustratie: Pauline Oud                                                       Bas en Marij. Illustratie: Mies van Hout

 

Extra opdracht bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Nadenken, vergelijken en beschrijven in woorden

Kijk naar de tekeningen.

Vergelijk het meisje Daa met het jongetje Dee.

Zien ze er hetzelfde uit?

Wat is er hetzelfde?

En wat is er anders?

Vergelijk nu Daa met Marij.

En Dee met Bas.

___________________

 

Olifant en Muis. Illustratie: Paula Gerritsen

 

Extra opdracht bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Nadenken, vergelijken en beschrijven in woorden

Iedereen ziet er anders en toch hetzelfde uit.

Praten over anders en hetzelfde zijn

In Mijn tweede Van Dale, voorleeswoordenboek voor kleuters, met verhaaltjes en versjes bij 1000 abstracte (lekker moeilijke) woorden en begrippen staat dit verhaaltje bij het trefwoord anders. Lees het voor. En praat daarna door over anders en hetzelfde zijn.

 

Olifant en Muis wandelen door het park.

Stop eens even, zegt Muis. Ik bedenk net iets.

Naast elkaar laten Muis en Olifant zich op het gras zakken.

Jij ziet er anders uit dan ik.

Jouw vel zit veel losser dan mijn vel.

Jij bent duizend keer zo groot en zwaar als ik.

Jij bent veel sterker dan ik.

Dus wij verschillen nogal van elkaar.

Maar, en dat is nou zo grappig, wij zijn ook heel erg hetzelfde.

We zijn allebei dieren.

We hebben allebei grote oren en een lange snuit.

Ons velletje heeft dezelfde kleur en we hebben allebei vier poten en een staart.

Olifant knikt langzaam.

Dus als ik het goed begrijp, zeg je dat wij maar een heel klein beetje anders zijn

en dat we eigenlijk heel erg op elkaar lijken.

Juist, zegt Muis.

Ze kijken elkaar aan en dan beginnen ze tegelijk hard te lachen.

 

Extra vragen en opdrachten

Zet eens twee poppen of twee autos naast elkaar.

Zijn ze precies hetzelfde?

Wat is er anders?

Waarin verschillen ze van elkaar?

 

Definitie

Definitie van het begrip anders:

Iets is anders als het verschilt van iets. Het is niet hetzelfde.

________________

 

 

Illustratie: Fred Marschall

 

Extra opdracht bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Nadenken, vergelijken en beschrijven in woorden

Iedereen ziet er anders en toch hetzelfde uit.

Kijk naar de tekeningen.

Kijk naar deze drie gezichten.

Zien ze er hetzelfde uit?

Wat is er hetzelfde?

En wat is er anders?

 

Bij deze tekeningen heb ik nog veel meer vragen en opdrachten gemaakt.

Ze staan in het Lespakket Beeldtaal voor het digibord.

___________________

 

Extra opdracht bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Nadenken, vergelijken en beschrijven in woorden

Iedereen ziet er anders en toch hetzelfde uit.

- Zet twee poppen voor de klas op tafel.

- Zet twee meisjes voor de klas.

- Zet twee jongens voor de klas.

- Zet een jongen en een meisje voor de klas.

- Zet de juf naast een kind.

Stel steeds dezelfde vragen.

Zien ze er hetzelfde uit?

Wat is er wel hetzelfde?

Wat is er anders?

___________________

 

Extra opdracht bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Waar komen jij en je ouders vandaan?

In welk dorp, in welke stad of in welk land wonen de kinderen?

In welk dorp, in welke stad of in welk land woonden de ouders van de kinderen vroeger?

Pak er dan eens een (wereld)kaart bij en zoek dat land of die stad of dat dorp eens op.

___________________ 

 

Extra opdracht bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Liedjes in je moedertaal

Vraag ouders in deze Kinderboekenweek naar school te komen en een liedje te zingen in hun moedertaal.

Dat kan een taal uit een ander land zijn of een taal of dialect uit Nederland.

Misschien kunnen ze het liedje wel aan jou en je klas leren!

Is de tekst opgeschreven?

Verzamel dan al die teksten en maak er een boekje van.

Het is uiteraard leuk om de zingende ouders te filmen, als ze dat goedvinden.

___________________

 

Extra opdracht bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Tellen in alle talen

In Nederland wonen heel veel kinderen die Nederlands als tweede taal leren.

Vraag de kinderen eens te tellen van 1 tot 3 (of verder) in hun moedertaal.

 

1 2 3

 

Probeer het tellen in die andere taal goed na te zeggen.

Meestal lukt dat niet.

Dat geeft een meertalig kind heel veel zelfvertrouwen.

Het kan iets dat wij niet kunnen!

Tel ook een keer met zn allen hardop in het Nederlands.

___________________

 

Extra opdracht bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Nadenken over je naam

Namen van kinderen uit alle landen

Namen van de hele wereld

Elk kind heeft een mooie naam die door de ouders is uitgezocht.

Met welke letter begint jouw naam?

Welke letters zitten er in jouw naam?

 

Het abc van Tuk en Het grote abc van Tuk

Waarschijnlijk heb je al de naam van het kind op een sticker op hun stoel gezet.

Of heb je hun namen op de letterkaarten aan de abc-waslijn gehangen.

Met mijn boeken Het abc van Tuk en Het grote abc van Tuk kun je veel plezier hebben met de letters.

 

 

 

 

Deze bladzijden komen uit Het grote abc van Tuk.

Bij de Q en de X heb ik ook namen van kinderen gezet.

 

Meestal schrijf je de naam van een kind op een letterkaart als het om de eerste letter van de voornaam gaat.

Kijk in groep 3 naar alle letters van de voor- en achternaam.

___________________

 

Extra opdracht bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Nadenken over namen

Op de hele wereld zijn bepaalde namen populair in een bepaalde tijd.

Welke namen komen vaker voor in je klas?

Komen die uit een bepaalde cultuur of een bepaald land?

___________________

 

Extra opdracht bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Nadenken over namen

Wie heeft de langste voornaam?

Wie de kortste?

___________________

 

Extra opdracht bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Nadenken over namen

Vraag de ouders of de naam van hun kind een betekenis heeft.

Of zoek dit op.

___________________

 

Extra opdracht bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Namen zingen

Het aabeeceeliedje aanvullen met namen

Het liedje Aabeecee staat op de cd Circus Pindasaus.

 

 

Bij de cd zit een klein boekje met de teksten van alle liedjes.

Hieronder een stukje van de tekst van het eerste couplet.

Als je de cd koopt en het melodietje kent ...

Zing dan op de plek van het laatste woord van de regel de naam van een leerling.

 

De ah zit in appelflap

De buh zit in bil

De cuh zit in circusclown

De duh in kroko - dil

___________________

 

Extra opdracht bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Pietepeuterklas

In Pietepeuterklas komen namen voor uit allerlei landen.

 

 

Ik heb heel veel lijsten met namen uit allerlei landen bekeken, toen ik het boek schreef.

De kinderen in het boek heten:

Gijs, Yoes, Nila, Mette, Momo, Kim (jongen), Lotje, Saleeh, Tammy, Bibi en Sem.

 

Van Pietepeuterklas bestaat ook een leuke poster.

 

 

Op de achterkant staan tips voor verwerking.

Deze poster is geplastificeerd jarenlang te gebruiken.

Te koop in mijn Winkel.

 

 

Illustratie: Mies van Hout

 

Bij deze plaat uit Pietepeuterklas staat de tekst:

 

Juffie Juf zingt een liedje:

Draai een rondje.

Kwispel als een hondje.

Stamp drie keer.

Spring op en neer.

 

En wat zeggen de kinderen?

Nog een keer!

Nog een keer!

 

Van dit versje heb ik het liedje Dans je mee? gemaakt.

Dit liedje is hieronder te beluisteren.

 

Extra opdracht bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Dansen Springen Buigen

Het liedje staat met allerlei andere kijk- en doeopdrachtjes in een boek: Dansen Springen Buigen.

Dit liedje staat ook in de Digibordles.

Iedereen doet mee.

Niemand hoeft zich alleen te voelen.

We doen dit dansje met z'n allen.

Met elkaar.

En iedereen kan het.

Maak het dansje zo makkelijk of moeilijk als je wilt.

Verzin er nieuwe woorden en bewegingen bij.

 

 

 

Beluister hier het liedje.

 

Dans je mee?

 

Tekst van het liedje Dans je mee?

 

Dans je mee?

2 x 

Dans je mee? Dans je mee?

Dans je mee met Daa en Dee?

Zo ja, goed zo, dans maar mee.

Dans je mee met Daa en Dee?

 

Draai een rondje.

Kwispel als een hondje.

Zwaai met twee handen.

Klapper met je tanden.

Stamp drie keer.

Spring op en neer.

Buig en ga weer staan.

Applaus, goed gedaan!

 

3 x

Dans je mee? Dans je mee?

Dans je mee met Daa en Dee?

Zo ja, goed zo, dans maar mee.

Dans je mee met Daa en Dee?

 

Extra opdracht bij Nederland multicultureel/kinderen in Nederland:

Vul de naam in van elk kind in het liedje Dans je mee?:

Zing het refrein dus 30 keer. :-)

 

Dans je mee? Dans je mee?

Dans je mee met ...?

Zo ja, goed zo, dans maar mee.

Dans je mee met ...?

 

Bewegingen bij het refrein van het liedje Dans je mee?

Dansen, springen, huppelen, in je handen klappen op de maat, alles mag.

 

Bewegingen bij de coupletten van het liedje Dans je mee?

Luister eerst naar de woorden, doe daarna de gezongen en genoemde beweging.

Sta rechtop.

Draai om je as.

Schud met je billen.

Zwaai met twee handen.

Klapper met je tanden.

Stampen, drie keer. Hardop met zn allen tellen: 1, 2, 3!

Springen op twee voeten tegelijk, drie keer. Hardop met zn allen tellen: 1, 2, 3!

Diepe buiging maken.

In je handen klappen.

5. Waar zitten je billen? Een doldwaze meedoevoorstelling voor peuters en kleuters

 

Betty Sluyzer en Michiel Megens (op gitaar) spelen samen een interactieve, muzikale meedoevoorstelling.

Betty leest voor uit haar prentenboeken over Dee en Daa ...

 

 

over Bas en Marij ...

 

 

over De drie haasjes ...

 

 

en uit Mijn eerste Van Dale en Mijn tweede van Dale ...

 

 

Betty stelt vragen aan de kinderen, maakt gebaren tijdens het voorlezen, speelt met knuffels,

en zingt liedjes van haar cd's die bij de boeken passen.

 

Betty gymt en danst mee met de liedjes en laat de kinderen en leerkrachten:

antwoorden, meepraten, aanwijzen, meezingen, meegymen, meedansen en meebewegen.

 

Deze peuter- en kleutervoorstellingen zijn te boeken bij Stichting Schrijvers School Samenleving (www.sss.nl).

En bij Boekentheater  (www.boekentheater.nl).

Groepsgrootte maximaal 60 kinderen.

Andere voorstellingen (met PPT) van Betty en Michiel zijn: Drie haasjes hoppeladie! en Politieman Piet.

Betty kan de voorstellingen ook alleen spelen.

De maximale groepsgrootte is dan 1 kleuterklas, 30 kinderen.

6. Kinderen en dieren uit verschillende culturen en landen in de boeken en liedjes van Betty Sluyzer

 

Hieronder kun je een lijst vinden van boeken die passen bij het thema van de Kinderboekenweek 2012.

Klik op het omslag om er meer over te lezen.

Ik heb er ook boeken aan toegevoegd over dieren en eten uit de hele wereld.

De meeste boeken kun je in mijn Winkel kopen.

 

In Billen Buikje Benen (over je eigen lichaam) wijzen kinderen uit allerlei landen allerlei lichaamsdelen aan.

In Dansen Springen Buigen dansen kinderen en dieren uit de hele wereld met elkaar.  

En van de hoofdpersoontjes is het meisje Daa.

 

Op de cd Billen Buikje Boelieboem staan 23 liedjes over o.a. dieren uit Afrika.

Op de cd Circus Pindasaus staan 24 liedjes over o.a. piraten, circusartiesten en Jozef en Maria.  

 

In (het) Circus! werken mensen (met Italiaanse namen) en dieren uit de hele wereld.

 

 

Dag papegaai is een grappig boekje met vingerpopje over papegaaien die elkaar nadoen.

Dolfijntje wil spelen is een grappig boekje met vingerpopje over een dolfijn in de grote zee.

Koe ziet kleurtjes is een grappig boekje met vingerpopje over een koe die gek op kleuren is.

 

In alle bovenstaande boeken komen Sinterklaas en Piet voor.

In de bundel Thuis bij Sinterklaas kun je lezen wat Sinterklaas en de Pieten zomers in Spanje allemaal doen.

In de bundels Het grote Kimioboek en Het grote voorleesboek voor peuters staan verhaaltjes over kinderen uit de hele wereld en Sint en Piet.

 

Het meisje Marij is n van de twee hoofdpersonen in Dierentuin, Kinderboerderij en Dag Sint, dag Piet!

In Dierentuin komen dieren uit de hele wereld voor.

 

In Drie haasjes gaan eten scheppen de haasjes zelf hun eten op zoals spaghetti en tomaat.

Op de cd Billen Buikje Boelieboem staan 23 liedjes over o.a. eten.

 

 

De hoofdpersoon uit deze drie kleuterprentenboeken is Oscar.

In Taart in de nacht komt tante Shalini uit Indonesi op bezoek.

Ze neemt een wel heel exotisch cadeautje mee voor Oscar.

 

Max en Kaatje zijn de hoofdpersonen in dit prentenboek over kleding uit allerlei landen, over prinsen en prinsessen en kleuren.

 

   

 

   

Veel van mijn prentenboeken hebben een dier in de hoofdrol, zodat de hoofdpersoon universeel is.

 

 

In Dag giraf!, Dierentuin en Wilde beestenboel/Dag giraf! komen dieren uit de hele wereld voor.

 

In Pietepeuterklas en in Tip tap tee, speel je mee? zie je wat de kinderen uit de multiculturele peuterklas op n dag allemaal voor leuke dingen doen.

 

Voor kinderen vanaf 5 jaar: (maar ook 3-jarigen en bijvoorbeeld 10-jarigen vinden de boeken nog informatief en leuk)

 

       

In alle hierboven getoonde boeken komen mensen en dieren, beroepen en vervoermiddelen uit allerlei landen voor.

 

MIJN BOEKEN OM ZELF TE LEZEN MET KINDEREN EN DIEREN UIT ALLERLEI CULTUREN

 

Voor kinderen vanaf 6 jaar:

 

In Van de aap en de kip komen allerlei dieren uit de hele wereld voor.

Kim is n van de twee hoofdpersonen in Kim en Tom.

 

Mik de olifant, Jap de aap en Po de muis zijn de hoofdpersonen in deze boeken voor beginnende lezers (drie oplopende leesniveaus) met veel weetjes, picto's en plaatjes

 

Voor kinderen vanaf 1, vanaf 4 en vanaf 6 jaar:

 

 

In Mijn eerste Van Dale (versjes rond de eerste 1000 woorden) komt de variteit aan culturen in Nederland tot uiting in de namen en het uiterlijk van de hoofdpersoontjes in de versjes.

In Mijn tweede Van Dale (abstracte begrippen en tips voor gesprekjes daarover) komen versjes en verhaaltjes voor rond het thema vakantie en buitenland.

In Mijn derde Van Dale (samenlezen, woorden met meer dan 1 betekenis) komen hoofdpersonen van allerlei nationaliteiten voor.

 

Voor kinderen vanaf 7 jaar:

 

 

Boo is  n van de hoofdpersonen in alle boeken over Superkat.

 

Voor kinderen vanaf 8 jaar:

 

 

Alle verhalen van de Zeesterserie spelen zich af op Aruba.

 

Voor kinderen vanaf 9 jaar:

 

    

En van de hoofdpersonen en tegelijk n van de leden van De BB-club is Soraya, een Nederlands meisje uit een Marokkaanse cultuur.

 

Voor kinderen vanaf 9 jaar:

 

Tamara, Philippo, juf Ninja en Fatima zijn een paar van de vele hoofdpersonen in de Zes van groep zeven-serie.

In Juf Ninja valt in vertelt juf Ninja over de geschiedenis, de gebruiken en de trainingen van de Japanse Ninja.

In Vet cool-Foute boel praat Nelson half Engels, half Nederlands.

Alle boeken van deze serie spelen zich af op en rond de klas van meester Anthonie op basisschool De blauwe baan.