Ouderavonden en workshops

Betty Sluyzer is neerlandica, schrijfster van kinderboeken, kinderliedjes en schoolboeken en theatermaker.

Ze geeft muzikale voorstellingen, maakt digitale fotoboeken, lespakketten en filmpjes, doet klassenbezoeken, verzorgt ouderavonden, workshops en trainingen.

Ze produceert haar eigen cd's en educatieve spelletjes en posters.

En ze is eigenaar van de Betty Sluyzer Winkel.

Webwinkel: https://www.gymbaby.nl

Je kunt Betty boeken via De Schrijverscentrale: 020 8202655.

Je kunt me altijd vooraf bellen: 033 4331320.

 

BETTY SLUYZER STELT ZICH VOOR VIA DE SCHRIJVERSCENTRALE

 

 

 

PROMOTIEMATERIAAL BIJ EEN SWINGENDE VOORSTELLING

Onderstaande tekst en plaatjes kun je gebruiken en aanpassen.

Je kunt er ook een tekst voor een workshop voor pedagogisch medewerkers en leerkrachten van maken.

 

SWINGENDE VOORSTELLING/WORKSHOP

VOOR BABY'S, PEUTERS EN KLEUTERS

VOOR KINDEREN VAN 6 TOT 12 JAAR

VOOR OUDERS EN BEGELEIDERS

 

Op (datum), om (tijd), in (plaats)
geeft kinderboekenschrijfster en neerlandica Betty Sluyzer een voorstelling/workshop rond haar boeken en liedjes

 

 

     

 

  

 

DANSEN - SPRINGEN - VALLEN - ZINGEN - RAPPEN - LACHEN - MEEDOEN

 

Met knuffels, foto's, prentenboeken, leesboeken, liedjes en veel praktische tips.

Betty leest voor en praat met de kinderen.

Ze doet spelletjes, ze zingt liedjes, doet versjes en raps

en laat de kinderen en de ouders meedoen, dansen en bewegen.

Na de voorstelling zijn gesigneerde boeken, cd's en posters te koop.

https://www.bettysluyzer.nl

 

 

Betty geeft aan de hand van haar eigen werk trainingen, cursussen en ouderavonden over:

 

- communiceren met je baby, Babygym

- rijmpjes en versjes

- plezier in taal

- de kracht van taal

- de kracht van taal in de opvoeding

- meertalig opvoeden

- plezier in interactie en communicatie

- beter communiceren met kinderen

- echt praten met je kind

- communicatie uitlokken bij kinderen

- spelen met je kind

- kijken naar kinderen

- talentontwikkeling

- woordentaal, gebarentaal en lichaamstaal

 

- leren praten

- de taalontwikkeling van jonge kinderen

- de ontwikkeling van kinderen in het algemeen

- leren lezen en rekenen

- laaggeletterdheid voorkomen en bestrijden

 

- voorlezen met gebaren en bewegingen

- het belang van voorlezen

- de techniek van voorlezen

- interactief voorlezen

- leesbevordering

 

- problemen bij het leren lezen en rekenen

- problemen bij het leren praten

- dyslexie en dyscalculie

 

- de invloed van 'slechte' teksten op de taalontwikkeling

- de invloed van 'rare' boeken op de communicatie en het leesplezier

 

- eigenlijk elk onderwerp dat met communicatie, taal, boeken en kinderen te maken heeft

 

 

VRAGEN VOOR EEN OUDERAVOND/WORKSHOP OVER MEERTALIGHEID EN MEERTALIG OPVOEDEN

De volgende vragen en thema’s kunnen aan bod komen:

  1. Wie heeft er in een ander land gewoond?
  2. Hoe groot is de cultuurschok voor u (geweest)?
  3. Hoe vergroot je je eigen woordenschat en die van kinderen op een leuke manier?
  4. Hoe verbeter je je eigen (Nederlandse) uitspraak en die van kinderen op een leuke manier?
  5. Hoe kun je het beste meertalig opvoeden?
  6. Hoe kun je het best communiceren met een groep meertalige kinderen?
  7. Waarom is kinderliedjes zingen een goede manier om een andere taal te leren?
  8. Hoe lees je voor uit een boek als je de taal niet spreekt en/of niet kunt lezen?
  9. Hoe was het voor mij om in andere landen voorstellingen te geven aan anderstalige, meertalige en Nederlandstalige kinderen?

 

BETTY'S VISIE

Door samen van boeken en liedjes te genieten, door vaak voor te lezen, samen te zingen, te spelen en te bewegen stimuleren we de totale ontwikkeling en de taalontwikkeling, vergroten we de woordenschat en het taalplezier en zorgen we ervoor dat baby’s, peuters en kleuters meer en beter gaan kijken, luisteren, praten en bewegen.

Daardoor ontwikkelen kinderen zich beter, gaan ze beter praten, krijgen ze een grotere woordenschat, leren ze later gemakkelijker lezen en blijven ze lezen leuk vinden.

Klik hier als je wilt weten waarom ik denk dat kinderliedjes helpen bij het leren lezen.

 

TIP VOOR BIBLIOTHEKEN DIE EEN WORKSHOP ORGANISEREN

Breng een aantal boeken van mij samen met de uitnodiging naar de kinderopvangcentra en de basisscholen.

 

Bereid een workshop dus op dezelfde manier voor als een groepsbezoek.

Als ik groepsbezoeken kom doen in de bibliotheek, heeft de organiserende bibliothecaris bij alle groepen een stapel boeken van mij gebracht.

Zo kunnen alle kinderen van tevoren boeken van me lezen.

Zo kunnen alle leidsters en leerkrachten uit mijn boeken voorlezen.

Zo (en dit is bijna het belangrijkst) weten alle pedagogisch medewerkers en leerkrachten wat voor boeken en liedjes ik schrijf.

 

OVER BETTY

Betty Sluyzer is neerlandica, taalstimuleringsspecialist, docente Nederlands, dansdocente en schrijfster van kinderboeken en kinderliedjes.

Ze studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde, Onderwijspsychologie en Audiovisuele Vorming en Filmkunde.

Betty studeerde cum laude af in de Moderne Letterkunde.

Haar doctoraalscriptie ging over de invloed van typografie in romans op de emoties van de lezer.

Het was in 1981 het eerste wetenschappelijke onderzoek binnen de Moderne Letterkunde waarbij de computer gebruikt werd.

Er was er één in Amsterdam: SARA.

 

Betty gaf 11 jaar vakdidactiek, mondelinge taalvaardigheid, schoolbordschrijven, communicatie en massamedia op de Hogeschool Amsterdam, op de lerarenopleiding Nederlands.

Voor de Educatieve Faculteit van de Universiteit van Amsterdam verzorgde ze nascholingscursussen voor docenten Nederlands in het voortgezet onderwijs.

Betty geeft vanaf 1995 ook trainingen en ouderavonden, onder andere over voorlezen, taal en kinderboeken.

Sinds 2001 heeft ze haar eigen Betty Sluyzer Winkel.

Tijdens en na presentaties en cursussen verzorgt Betty op verzoek een boekenmarkt.

Tijdens de boekenmarkt kunnen de aanwezigen Betty's boeken en andere materialen bekijken en kopen.

Betty signeert desgewenst elk door haar geschreven boek.

 

ALLERLEI ACTIVITEITEN

Betty Sluyzer verzorgt allerlei activiteiten voor volwassenen:

*ouderavonden

*presentaties

*workshops en trainingen

*cursussen

*verkoop

 

EEN SOORT CABARET

Betty maakt sinds 2009 liedjes.

Er zijn er inmiddels vier verschenen bij Betty Sluyzer Producties: Billen Buikje Boelieboem, Circus Pindasaus, Babygym en Hee koe.

Tijdens de ouderavonden en workshops brengt ze een aantal liedjes zeker ten gehore en ze vindt het heerlijk als het publiek meedoet en meebeweegt.

Gelukkig doet het grootste deel van het publiek dat graag.

Meedoen is overigens niet verplicht.:-)

 

REACTIES VAN DEELNEMERS

Gelukkig krijg ik altijd warme en positieve reacties.

Een paar voorbeelden:

 

Vera van der Kroef schrijft over de workshop Nationale Voorleesdagen 2011 in Alphen aan den Rijn:

Het was een geweldige avond en bedankt voor alle leuke ideeën.

 

Karin van Tol schrijft over dezelfde workshop:

Bedankt voor de vele tips en info. Ik heb genoten!

 

Beste Betty,
Ik zou graag de cd Circus Pindasaus willen bestellen.
Onze dochter vond uw bezoek aan de bibliotheek in Emmen, vorig jaar erg leuk!
Ze vraagt steeds wanneer we weer gaan.
Komt u dit jaar nog bij ons in de buurt?
Met vriendelijke groet, Babs Verbruggen.2 februari 2011.

 

Door dit soort reacties blijf ik mezelf vernieuwen en blijf ik nieuwe boeken, liedjes en bewegingstips verzinnen.

   

ALLERLEI ONDERWERPEN

U kunt Betty vragen over allerlei onderwerpen een swingende workshop te komen geven, als het maar iets met taal, taalontwikkeling, lezen, voorlezen, leren lezen en boeken te maken heeft.

 

MEERTALIG OPVOEDEN

Tijdens een ouderavond over meertalig opvoeden kunnen bijvoorbeeld de volgende vragen en thema’s aan bod komen:

  1. Wie heeft er in een ander land gewoond?
  2. Hoe groot is de cultuurschok voor u (geweest)?
  3. Hoe vergroot je je eigen woordenschat en die van kinderen op een leuke manier?
  4. Hoe verbeter je je eigen (Nederlandse) uitspraak en die van kinderen op een leuke manier?
  5. Hoe kun je het beste meertalig opvoeden?
  6. Hoe kun je het best communiceren met een groep meertalige kinderen?
  7. Waarom is kinderliedjes zingen een goede manier om een andere taal te leren?
  8. Hoe lees je voor uit een boek als je de taal niet spreekt en/of niet kunt lezen?
  9. Hoe was het voor mij om in andere landen voorstellingen te geven aan anderstalige, meertalige en Nederlandstalige kinderen?

 

BOEKEN BIJ BETTY OF BIJ STICHTING SCHRIJVERS SCHOOL SAMENLEVING

Voor de ouderavonden, trainingen en presentaties kunt u bellen: 033-4331320, of mailen met Betty Sluyzer: info@bettysluyzer.nl
.

Neem voor prijzen en boekingen voor klassenbezoeken op scholen en in bibliotheken contact op met de Stichting Schrijvers School Samenleving: 020-6234923, www.sss.nl

 

BETTY EN MICHIEL SAMEN BOEKEN VOOR EEN MUZIKAAL OPTREDEN?

Bibliotheken, peuterspeelzalen en scholen kunnen Betty Sluyzer en Michiel Megens via SSS (020 6234923) ook samen boeken voor optredens voor peuters en kleuters.

We doen maximaal twee voorstellingen op een dag.

Michiel geeft net als ik ook trainingen en workshops aan leidsters en leerkrachten.

Ik geef ze over taal en interactief voorlezen en mijn kinderboeken en kinderliedjes en nog veel meer.

Kijk bij Ouderavonden en workshops.

Michiel over muziek en zijn kinderliedjes en nog veel meer.

Kijk op www.michielmegens.nl

Michiel woont in Groningen. Betty in Amersfoort. Dat beperkt onze reikwijdte een beetje.

 

MICHIEL MEGENS

Hieronder vind je meer informatie over Michiel Megens:

Michiel Megens

Naam:

Michiel Megens

Plaats:

Groningen

E-mail:

michielmegens@gmail.com

Homepage:

www.michielmegens.nl

 

Michiel Megens is afgestudeerd onderwijzer, muziekleraar en klank- en muziekregisseur.

Hij is actief als componist/musicus, gitaarleraar, opnametechnicus en nog meer.

Hij schreef liedjes voor 'Spraakmakend', een project in Oost-Groningen om het lezen te bevorderen.

Zijn muziekvoorstellingen ontwikkelt hij in opdracht van onder andere peuterspeelzalen, scholen, bibliotheken en culturele instellingen.

Ook schrijft hij muziek voor korte films en hij componeert/speelt in diverse ensembles.

In november 2009 verscheen in samenwerking met Betty Sluyzer Billen Buikje Boelieboem, een cd voor peuters en kleuters.

Michiel componeerde alle liedjes en mixte en masterde de cd.

Betty schreef alle teksten.

 

CREDITS, DIPLOMA'S EN CERTIFICATEN

De trainingen en cursussen van Betty Sluyzer tellen als lessen, colleges, nascholing, bijscholing en deskundigheidsbevordering.

In overleg met de organiserende instantie worden certificaten uitgereikt.

 

TRAININGEN RONDOM DE NATIONALE VOORLEESDAGEN

Mijn trainingen en workshops zijn altijd op maat.

Ze hebben ook altijd betrekking op mijn eigen boeken en liedjes.

Ik laat zien hoe ik mijn boeken doe met kinderen.

Ik geef veel tips voor verwerking en vertel waarom ik mijn boeken en liedjes maak zoals ik ze maak.

 

WAAR GEEFT BETTY TRAININGEN?

Betty geeft cursussen, colleges en lessen in en op de

- kinderopvang

- bibliotheek

- boekhandel

- basisschool

- school voor speciaal onderwijs

- ROC (SPW)

- HBO (PABO, Lerarenopleiding)

- Universiteit (Educatieve Faculteit, Pedagogiek, Nederlands)

 

IN WELK KADER GEEFT BETTY CURSUSSEN?

Betty geeft haar trainingen, presentaties en cursussen onder andere tijdens:

- ouderavonden

- thema-avonden

- projecten als BoekStart, Spraakmakend, Boekenpret, Mijn eerste Van Dale

- Regionale Dag van het Jonge Kind

- Regiotour van Stichting Lezen en Schrijven

- Opening Makkelijk Lezen plein

- Logopediedag

- Ouderdag VOVIG, voor ouders van blinde en slechtziende kinderen

- Werelddovendag

- Week van de Alfabetisering

- Festival van het Leren

- Symposia en congressen

 

AAN WIE GEEFT BETTY TRAININGEN?

De doelgroepen zijn zeer divers:

- pedagogisch medewerkers in de kinderopvang

- leerkrachten van de basisschool

- docenten voortgezet onderwijs

- docenten hoger onderwijs

- studenten van ROC, HBO en Universiteit

- artsen en verpleegkundigen van consultatiebureaus

- beleidsmedewerkers op het gebied van laaggeletterdheid en VVE

- logopedisten, speltherapeuten, pedagogen

- remedial teachers, intern begeleiders

- ouders en begeleiders van kinderen

- bibliothecarissen

- voorleesvrijwilligers

- alfabetiseringsambassadeurs

- cursisten NT1 en NT2

- andere belangstellenden

 

STICHTING LEZEN EN SCHRIJVEN

Voor Stichting Lezen en Schrijven presenteert Betty regelmatig evenementen.

Kijk op de website: www.taalkrachtvoorconsultatiebureaus.nl

 

MAKKELIJK LEZEN PLEIN, TAALPUNT EN BOEKSTART

Voor bibliotheken kan Betty de opening verzorgen van een Makkelijk Lezen Plein, een Taalpunt en het babyproject BoekStart.

 

PRESENTATIE, DAGVOORZITTERSCHAP, ORGANISATIE, PROJECTEN

Betty wordt vaak betrokken in de organisatie en de presentatie van voorleesvoorstellingen in het kader van projecten op het gebied van de vroeg- en voorschoolse educatie, taalachterstandenbeleid, dyslexie en laaggeletterdheid.

 

U kunt Betty inhuren als presentator, als dagvoorzitter, als artiest of als workshopleider.

 

Klik hier voor meer informatie.

 

IN NEDERLAND EN DAARBUITEN

Betty wordt ook in andere landen gevraagd te komen voorlezen en vertellen.

En om cursussen te geven aan leerkrachten en ouders.

Meer informatie bij Betty in het buitenland.

Klik hier voor een boekenlijst.

WAT DOET BETTY TIJDENS EEN OUDERAVOND OF WORKSHOP?

Betty vertelt hoe belangrijk en leuk interactief voorlezen is.

Een ouderavond bestaat doorgaans uit twee delen van drie kwartier met een pauze ertussen.

Tijdens het eerste deel vertelt Betty over boeken in het algemeen.

Tijdens het tweede deel laat ze zien wat ze met haar eigen boeken doet tijdens voorstellingen.

 

Een workshop of cursus kan er op verzoek anders uitzien: het eerste deel is een informatief gedeelte, waarin Betty van alles vertelt over het gevraagde onderwerp.

Tijdens het tweede deel gaan de deelnemers zelf aan de slag.

 

Betty laat zien:

* waarom ze kinderboeken is gaan schrijven

*  wat de invloed is van (volgens Betty) rare of zelfs slechte boekteksten op de communicatie, de interactie en de taalontwikkeling

·                    * dat het uiteindelijk erom gaat dat je een boek kiest dat jij en je kind mooi en spannend vinden

·                    * dat het een soort cabaret is, waarbij het publiek Betty's woorden met een korreltje zout moet nemen

·                    * hoe je weet dat een boek geschikt is om uit voor te lezen aan jouw kind(eren)

·                    * hoe je een geschikt boek kunt kiezen voor een bepaalde leeftijd

·                    * hoe elk boek geschikt te maken is

·                    * hoe zij zelf haar boeken voorleest

·                    * welke activiteiten ze met kinderen doet

·                    * hoe de kinderen kunnen meedoen en meebewegen

·                    * dat samen hardop praten, samen bewegen en samen plaatjes kijken belangrijk is voor alles

·                    * welke liedjes en versjes je bij haar boeken kunt doen

 

Betty's workshops over voorlezen

Betty geeft al vele jaren met veel plezier workshops, trainingen en cursussen op het gebied van voorlezen aan pedagogisch medewerkers in de kinderopvang, aan leerkrachten, ouders, grootouders, begeleiders, therapeuten en andere belangstellenden.

De theorie wordt kort behandeld. Die kunnen de deelnemers nalezen in de reader die ze achteraf digitaal krijgen opgestuurd.

Tijdens de workshops doet Betty het voorlezen op verschillende manieren voor en worden allerlei voorleesvaardigheden tot in detail geoefend en getraind.

Na de workshop kan elke deelnemer beter voorlezen!

 

Contact maken met kinderen en volwassenen voordat je gaat voorlezen: Wat zeg je wel, wat zeg je niet?

Voordat je iemand of een groep gaat voorlezen, moet je eerst contact maken en de aandacht richten op het jezelf en het boek. Hoe doe je dat? En hoe stel je eigenlijk vragen aan kinderen en volwassenen waarop ze graag reageren? Tijdens deze workshop laat Betty zien hoe zijzelf op verschillende manieren contact maakt en communiceert met telkens nieuwe groepen kinderen, hoe ze bewust kiest voor bepaalde woorden en wisselen we uit welke vragen en instructies een positief of juist een negatief effect hebben.

 

Voorlezen aan alle leeftijden: Leuk en belangrijk

Voorlezen aan kinderen van 0 tot 18 is belangrijk en is meestal ook heel plezierig. Waarom is het zo belangrijk om bij 0 jaar te beginnen en door te gaan tot ze achttien zijn? En hoe houd je het voorlezen plezierig? Welke boeken zijn eigenlijk geschikt voor welke leeftijd? Neem een boek mee waaruit je weleens voorleest. Gezamenlijk bespreken we elk boek en vooral voor welke leeftijd of voor welk type kind het geschikt is.

 

Training interactief voorlezen: zelf doen

Bij het interactief voorlezen betrek je meerdere zintuigen. De leerling kan tussendoor ook reageren. En de voorlezer gaat in op deze reacties. Tijdens deze workshop doet Betty het interactief voorlezen (en zingen) voor en mag elke deelnemer uit een door henzelf meegenomen boek de eerste vijf regels van de eerste pagina interactief voorlezen. Met de tips en aanwijzingen van Betty kunt u de volgende dag meteen aan de slag.

 

Reader interactief voorlezen:

Voor alle cursisten en deelnemers aan de workshops en trainingen heeft Betty een reader gemaakt waarin allerlei aspecten van het voorlezen aan bod komen, van welke boeken geschikt zijn voor welke leeftijd tot op hoeveel manieren je een boek kunt introduceren. Deze reader wordt achteraf per mail aan de deelnemers gestuurd.

 

Certificaat:

Deelnemers die actief aan de cursus, workshop of training hebben deelgenomen, ontvangen een certificaat hiervan. Betty is 1e graads bevoegd docente Nederlands. Zij ondertekent de certificaten.

 

MATERIALENMARKT

Na de workshop/ouderavond zijn boeken, cd's en posters te koop.

Betty heeft ook altijd gratis uitdeelmateriaal bij zich: een poster of een ansichtkaart of een kleurplaat of een boekenlegger.

 

SIGNEREN

Betty signeert elke aankoop.

Natuurlijk signeert ze ook van huis meegebrachte boeken (die zij heeft geschreven).

 

© tekst Betty Sluyzer