TIPS OVER KLEUREN
Over kleuren gaan de volgende boeken:
Het kleurenboek van Max en Kaatje
Mijn eerste Van Dale
Liedje over kleuren
Ik heb een liedje gemaakt over
kleuren: Kleuren.Het staat op de cd Circus Pindasaus.
De muziek is van Michiel Megens.
In de cd-verpakking zit ook een tekstboekje met de teksten van alle 23 liedjes die ik geschreven heb.
Mijn eerste Van Dale
Mijn eerste Van Dale is een voorleeswoordenboek voor kinderen vanaf 2 jaar met 750 trefwoorden, versjes en plaatjes.
Tips over kleuren bij Mijn eerste Van Dale:
Voor- en achterin Mijn eerste Van Dale, op de schutbladen, staan praktische tips en speeltips.
Kijk in de themalijst achterin het boek bij
kleuren voor de trefwoorden en kopieer de bijbehorende versjes en plaatjes.Plak ze op een groot vel of maak pakketjes themakaarten.
Op de voorkant zet u het plaatje, op de achterkant de tekst.
Deze A-4tjes plastificeert u en bundelt u tot een themapakket.
Lees de rijmpjes voor.
Laat de kinderen het laatste woord hardop invullen.
Veel versjes zijn interactief.
Het is een raadsel of een doeversje.
Voer de opdrachtjes uit.
Lees een versje voor.
Laat de kinderen het bijbehorende plaatje aanwijzen.
Zie je de dingen waar het versje over gaat ook bij jou in de klas?
Waar dan?
Het kleurenboek van Max en Kaatje
TIPS over kleuren van kleren:
Het kleurenboek van Max en Kaatje
begint met een verhaal over Max en Kaatje, die niet kunnen besluiten welke kleren ze aantrekken.
Vraag na het voorlezen van het verhaal over Max en Kaatje:
Welke kleuren hebben de kleren van Max en Kaatje op elke bladzijde?
Wat voor kleren heb jij nu aan?
Welke kleuren hebben jouw kleren?
En je schoenen?
En je tas?
Middenin het boek staan Max, Kaatje en het hondje Tippi los afgebeeld.
Voor alle drie heeft Pauline Oud kleren getekend.
Kopieer de aankleedpoppen en de kleren op stevig karton.
Knip de kartonnen poppen en kleren uit.
Kleur en versier de poppen met kleurpotlood, verf, stift, stickers of papier.
Kleed ze aan door de strookjes om de poppen heen te klemmen.
Maak zelf nog meer kleren voor Max, Kaatje en Tippi.
KLEURENPOSTER
·
Deze leuke A3 poster gaat helemaal over kleuren.De plaatjes komen uit
Het kleurenboek van Max en Kaatje.
TIPS over kleuren:
1. Pak de verfdoos. Meng zelf kleuren.
2. Heb je een nieuwe kleur gemaakt? Verzin er een naam voor.
3. Ken je nog meer en andere namen voor kleuren?
4. Welke dingen om je heen zijn nog meer rood, paars, roze?
5. Welke kleuren zie je allemaal op de platen in het verhaal?
6. Ontwikkel je fantasie. Zie je voor je wat er in het versje gebeurt? Maak er eens een (verf)tekening van.
7. Wat is de kleur van jouw ogen?
8. Wat is de kleur van het haar van degene die naast jou zit?
9. Welke kleuren hebben de kleren die jij nu aanhebt?
10. Wat is je lievelingskleur?
11. Bovenaan elke bladzijde staat een kleurenbalk.
12. Ken je de namen van de kleuren van de kleurenbalk?
13. Kun je er zelf namen voor verzinnen?
14. Ken je dingen die dezelfde kleur hebben?
15. Prins Max en Prinses Kaatje gaat over kleren en verkleden en treuzelen.
16. Welke kleuren zie je op één bladzijde uit het verhaal?
17. Wat voor dingen zie je allemaal in en op de kasten in het verhaal?
18. Wat voor dingen zijn er in de balk op de rechterbladzijde van het verhaal getekend?
19. Lees onderstaande versjes over kleuren voor en praat erover door.
Versje 1
Soms zijn kleuren hard.
Soms zijn kleuren zacht.
Dat heb ik niet bedacht.
Dat is echt waar.
Geloof me maar.
Wat zou ik er mee bedoelen?
Kun je kleuren voelen?
Versje 2
Kleuren hebben namen.
Kleuren kun je zien.
In dit boek van Max en Kaatje
staan er meer dan tien.
Eigenlijk zelfs meer dan elf.
Je ziet ze vast vanzelf.
Over het mengen van kleuren:
In het boek staan onder de kleur roze de kleuren wit en rood.
Natuurlijk is roze een mengsel van rood en wit. Maar om echt knalroze te krijgen,
moet je soms nog geel of een andere kleur erbij mengen.
Kleurenmengsels maken is eigenlijk heel moeilijk.
Zo staan er onder bruin drie gelijke vlakken geel en rood en blauw.
In het echt krijg je geen mooie kleur bruin door drie gelijke delen geel, rood en blauw te mengen.
Doel van
Het kleurenboek van Max en Kaatje
Mijn bedoeling met het boek is dat kinderen:
* namen van kleuren leren kennen
* kleuren leren herkennen
* kleuren leren benoemen
* kleuren leren vergelijken
* kleurverschillen leren benoemen
* zelf kleuren kunnen mengen
* zelf nieuwe kleuren kunnen ontwerpen
* nieuwe namen voor kleuren kunnen verzinnen
* de betekenis van kleuren leren kennen
* de symboolwaarde van kleuren leren kennen
* de functie van kleuren leren kennen
De kleurennamen die hieronder staan, komen niet in het boek voor, maar zouden ook toegevoegd kunnen worden aan de woordenschat van kinderen:
zwart: panterzwart, steenkoolzwart, diepzwart, pikzwart, roetzwart
wit: gebroken wit, parelwit, eierschalenwit, crêmewit, pepermuntwit, papierwit, melkwit
geel: felgeel, knalgeel, vanille, goudgeel, groengeel, mosterdgeel, honinggeel, maïsgeel, citroengeel
oranje: perzikkleurig, oranjerood
rood: kersenrood, wijnrood, lichtrood, donkerrood, aubergine, purper
groen: knalgroen, flessengroen, mosgroen, olijfgroen, lentegroen, limoengroen, bosgroen, zeegroen
bruin: knalbruin beige lichtbruin donkerbruin zandbruin goudbruin nogabruin hazelnootbruin koperkleurig aardebruin kastanjebruin
grijs: loodgrijs, blauwgrijs, muisgrijs
blauw: zeeblauw, waterblauw, spijkerbroekenblauw, lavendelblauw, staalblauw, ijsblauw, pruimenblauw
paars: purper, bramenpaars.
Pauline Oud en ik hebben gekozen voor kleuren die kinderen moeten kennen aan het eind van groep 2.
Voor de kleurschakeringen hebben we gekozen voor namen die ze kennen of volgens ons zouden moeten leren kennen.
© Betty Sluyzer
Ki