Kinderboekenweek 2009

Kinderboekenweek 2010

Het thema van de Kinderboekenweek 2010 is plaatjes, illustraties en strips.

Al mijn boeken bevatten illustraties.

Ook mijn boeken voor oudere kinderen.

Omdat niet-talige elementen net zo belangrijk zijn in de communicatie als woorden.

Dat vind ik al heel lang.

En dat draag ik ook al heel lang uit.

 

PLAATJES IN ALLE BOEKEN VAN BETTY

Dus zit dat principe in al mijn boeken.

En dus passen al mijn boeken in het thema van de Kinderboekenweek 2010.

Dus kijk in Bibliografie als je wilt weten welke boeken dat dan zijn.

 

LESPAKKETTEN BIJ KINDERBOEKENWEEK 2010

Het grote beroepenboek van Tuk, Betty's 100e kinderboek, past heel goed bij het thema van de kinderboekenweek 2010: beeldtaal.

Dit boek verschijnt september 2010.

Tot die tijd verwijst het linkje naar een lege pagina.

De uitgever wil graag dat ik even wacht met de informatie over het boek totdat het er werkelijk is.

 

Betty heeft voor de kinderboekenweek 2010 twee lespakketten gemaakt:

Het Lespakket beeldtaal en het Lespakket beroepenboek.

 

In het Lespakket beeldtaal staan meer dan 200 vragen en opdrachten over beeldtaal.

In het Lespakket beroepenboek staan meer dan 175 vragen en opdrachten bij Het grote beroepenboek van Tuk.

Als je op de linkjes klikt, zie je van het Lespakket:

- de eerste bladzijde

- de inhoud

- één voorbeeldbladzijde

 

KLEURPLAAT

Kleuren hebben een betekenis. Waarom is een brandweerauto rood? Waarom is de cape van Zorro zwart? In Het kleurenboek van Max en Kaatje heb ik versjes geschreven bij 11 kleuren: wit, geel, oranje, rood, roze, paars, groen, blauw, grijs, bruin, zwart. Klik op kleurplaat om de kleurplaat bij het boek te downloaden. Praat eerst over de kleuren voordat je kind de plaat inkleurt.

 

BEELDVERHAAL EN ANDERE EDUCATIEVE TENTOONSTELLINGEN OVER KIJKEN

In 1975 verzonnen Fred Marschall en ik opdrachtjes bij Beeldverhaal, een tentoonstelling voor kinderen om ze beter te leren kijken.

Om ze plaatjes, illustraties, strips, kortom beelden beter te leren begrijpen.

 

 

Deze tentoonstelling was gerealiseerd door de Culturele Raad Noord-Holland en reisde door de hele provincie.

Geschoolde educatieve medewerkers gaven groepen kinderen rondleidingen langs de tentoonstelling.

Fred en ik bedachten opdrachtjes en vragen voor bij die tentoonstelling.

Leuke vragen en grappige doe-opdrachten.

En eigenlijk doe ik dat 35 jaar later nog steeds bij mijn eigen kinderboeken.

Bij elk boek bedenk ik leuke vragen en opdrachten.

Je kunt ze vinden bij Tips bij de kinderboeken van Betty Sluyzer.

 

In de jaren erna maakten we nog meer tentoonstellingen en opdrachten over reclame en over de vormgeving van de gewone dingen om je heen.

 

              

 

STRIPWERK

In 1983 verscheen Stripwerk, een schoolboek met 112 bladzijden mogelijkheden om met strips te werken in de lessen Nederlands. Natuurlijk stond het vol plaatjes en leuke vragen en opdrachten rondom illustraties, strips en de betekenisdragende elementen in beelden.

Stripwerk schreef ik samen met Fred Marschall en Cees Tahey.

 

 

We kregen er een prijs voor. De Stripschapspenning. Een zware bronzen medaille. Prachtig. Ik ben er nog steeds trots op.

 

 

 

IN AL ONZE SCHOOLBOEKEN ZITTEN LESSEN PLAATJES KIJKEN

In heel veel andere schoolboeken waaraan Fred Marschall en ik gewerkt hebben, komt datzelfde principe steeds weer naar voren. In elk schoolboek hebben we ook lessen over leren kijken, communiceren en massamedia als televisie, de krant, tijdschriften enzovoort geschreven.

Dus in al onze schoolboeken komen zeer veel foto's en illustraties voor.

 

MIJN (ONZE) FILOSOFIE

 

In 1978 schreef ik samen met Fred Marschall Meer dan taal alleen.

 

 

Het was een artikel voor volwassenen over niet-talige elementen in de communicatie, dat eerst verscheen in Project Jeugdliteratuur. Later, in 1978, verscheen het als los boekje bij uitgeverij Educaboek. In die tijd studeerden we Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. We deden in onze doctoraalstudie de bijvakken Onderwijspsychologie en Audiovisuele Communicatie. Ik werkte voor de NOS-radio, voor een programma over taal: De Taalshow. Fred illustreerde. Samen maakten we schoolboeken en we bedachten kijk-, zoek- en andere doe-opdrachten voor kinderen van 8 tot 12 jaar bij educatieve tentoonstellingen van de Culturele Raad Noordholland. We wilden kinderen leren dat communicatie niet alleen via taal verloopt, maar ook via andere kanalen. We wilden aantonen dat lichaamstaal en mimiek belangrijk zijn, en dat talige elementen als intonatie en klemtoon en niet-talige elementen als kleur en kleding en stereotypen betekenis hebben en van invloed zijn op de communicatie. We wilden kinderen door onze schoolboeken kennis laten maken met allerlei soorten teksten. En we bedoelden teksten in de breedste zin van het woord, dus boekteksten, maar ook tv-programma's, radioprogramma's, strips, krantenartikelen met foto's enzovoort. Noem alle informatiedragers maar op.

 

Een symposium over jeugdliteratuur in Tilburg vermeldde (februari 2007) op internet in het programma het volgende: lezen is tegenwoordig meer dan alleen boeken lezen. Leesbevordering moet dan ook niet meer alleen gericht zijn op het lezen van boeken, maar ook op het lezen van andere informatiedragers.

 

Fred Marschall en ik waren natuurlijk blij dat het onderwerp dertig jaar na dato toch weer is opgepakt. 

En in 2010 is het zelfs het thema van de Kinderboekenweek!

 

Toen ik in 1986 kinderboeken begon te schrijven, heb ik deze achterliggende filosofie natuurlijk 'meegenomen'. En in al mijn boeken en zeker ook in de manier waarop ik voorstellingen en cursussen geef en klassenbezoeken doe, komt die opvatting over communicatie naar voren. Voorlezen is meer dan voorlezen, is mijn motto. Het gaat om communicatie met kinderen, om interactie, om taalontlokking, om plezier. Boeken moet je niet alleen voorlezen, je moet ze samen beleven.

 

MIJN FILOSOFIE EN MIJN BOEKEN

Gelukkig zien de recensenten ook dat mijn boeken het samen beleven en de taal- en beeldontwikkeling stimuleren.

 

 

 

Fragment uit: 'Meer dan voorlezen alleen', geschreven door Eefje Buenen, in: Literatuur zonder leeftijd, nummer 71, najaar 2006. Publicatiereeks voor de studie van kinder- en jeugdliteratuur.

 

MUZIEK

En nu heb ik geluid, zang en muziek toegevoegd aan mijn oeuvre.

Op 12 november 2009 verscheen Billen Buikje Boelieboem, een cd met tekstboekje.

 

 

Met 23 meedoeliedjes voor baby's, peuters en kleuters.

Bij mijn voorstellingen lees ik voor, speel ik met knuffels, stel ik vragen aan de kinderen, zing ik liedjes, en alle kinderen én de ouders zingen, praten, bewegen en dansen mee.

Totaaltheater en totale communicatie. Heerlijk!

 

VOORSTELLINGEN

Ik geef al 35 jaar workshops en trainingen over samen boeken beleven.

Over communicatie,taal en beeld en bewegen.

Bij Kinderboekenmarkten kun je zien hoe mijn voorlopige schema van 2010 eruitziet.

 

BOEKEN VAN BETTY SLUYZER OVER HET THEMA KINDERBOEKENWEEK 2010

Alle boeken van Betty Sluyzer passen bij het thema van de Kinderboekenweek 2010.

Veel boeken zijn nog te koop in de boekhandel.

Andere zijn alleen nog bij Betty te koop.

Sommige zijn alleen nog te leen in de bibliotheek.

In het hoofdstuk Boekwinkel kunt u zien welke titels nog te koop zijn.